Sunlight Announcements (Asako Fujikura Solo Exhibition)
日当たりの予告群
Exhibition design, 2024
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Exhibition design for artist Asako Fujikura’s solo exhibition “Sunlight Announcements.” For this exhibition, Fujikura developed an installation featuring new video works, two-dimensional sculptures, and models inspired by the themes of “sunlight” and “announcement,” which are consistently present in her works.
In this exhibition, Fujikura experimentally wrote a poem as a preliminary stage of her creative process and used it as an instruction for creating the video work and models. The video and the models represent different possibilities derived from a single text and are, so to speak, “shadows” of the instruction—the poem. The exhibition design contrasts these two elements while subtly linking them.
Upon entering the exhibition room, the new video work is displayed on the left. On the right, nineteen models rest on the floor and wall like insects with folded wings. One side of the exhibition space turned yellow, evoking a surface bathed in sunlight. This yellow background emphasizes that the group of models and their shadows on the stage and wall form a single connected work (with a timeline). The shadows of the models, made from plaster mixed with fluorescent pink paint, suggest the placement of various light sources. Positioned between the video and the models are two-dimensional sculptures that realize the objects in the video. The yellow on one side of the venue colors the shadow of the sculptures.
To translate is almost synonymous with to convey. A poem is translated into a video. The 3DCG objects in the video are further translated into two-dimensional sculptures, whose forms are then extended into shadows. The poem is also translated into models. The models’ yellow ground shifts into the two-dimensional sculptures’ shadows, creating colored shadows. Projective casts encounter precisely at this place.
アーティスト・藤倉麻子の個展「Sunlight Announcements / 日当たりの予告群」の展示デザイン。本展で藤倉は、自身の制作活動の根源にあり、一貫して作品に取り込まれてきた「日当たり」と「予告」を主題とし、新作の映像作品・平面彫刻・模型群を用いたインスタレーションを展開した。
本展で藤倉は実験的に、制作の前段階として詩を執筆し、そのテキストを指示書として映像作品および模型群を制作している。映像作品の字幕および模型に添えられた手書き文字がそれである。映像と模型群はひとつのテキストから派生した別の可能性であり、言うなれば、指示書=詩の「影」である(ちなみに詩のもとになったのは以前に藤倉が制作した映像作品で、これ自体が別の作品の影という性質をもつ)。映像と模型群、両者を対照的に構成しつつ、同時に何らかの仕方で結びつけることが展示デザインの骨子となった。
会場に入ると左手に新作映像が上映されている。右手には、立体化した19個の概念体が、虫が羽を休めるように壁やステージに着地している。部屋の片側を日差しを受け止めたような黄色とし、模型群とその影がひとつながりの作品である(タイムラインがある)ことを強調している。漆喰に蛍光ピンクの塗料を混ぜた模型の影が示すのは各々に距離や方向が異なる光源の位置で、運動する太陽を思わせる。映像と模型群のはざまに設置されているのは、映像内のオブジェクトを現実化した平面彫刻。片側の黄色が、平面彫刻の影を着彩している。
「翻訳」と「運搬」はほとんど同義だ。ここでは一遍の詩が映像へと翻案されている。そして映像内のCGが平面彫刻として実空間に持ち出され、平面彫刻の形態は影へと運搬される。一遍の詩は、模型群へと翻訳されてもいる。模型群の背景となる黄色は、平面彫刻の影へと運搬されている。色のついた影。投げ込まれた影の合流地は、本展ではひとまずここである。
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Name Sunlight Announcements (Asako Fujikura Solo Exhibition)
Date 14 SEPT. 2024 - 20 OCT. 2024
Type Exhibition
Design Takahiro Ohmura
Organizer WAITINGROOM
Photography Takahiro Ohmura