An Autumn Diary (Yurika Kono Solo Exhibition)

秋の日記

Exhibition design, 2024

  • Exhibition design for photographer Yurika Kono’s solo exhibition, An Autumn Diary.

    This exhibition sought to record and present perspectives on Shirai Seiichi’s architectural works, blending a fictional viewpoint inspired by author Hayashi Fumiko with the real-life experiences of those directly connected to Shirai’s buildings. The installation featured photographs, texts, and video works.

    The venue was a special exhibition room at the Hibiya Library & Museum. Its welcoming atmosphere encouraged casual visits from park and library-goers, but the walls, with their visible signs of repair, felt inadequate as a backdrop for the works. To address challenges typical of public cultural facilities, we used tables as the primary exhibition furniture, with table-mounted lamps as the venue’s main light source. This practical decision minimized attention to the existing walls and ceiling by confining the illuminated plane to the tabletops. At the same time, it aligned conceptually with An Autumn Diary, which uses the “desk” as a key motif for personal reflection and inner conflict.

    We installed four tables spanning the entire width of the venue. These extended tables displayed photographs, lamps, diaries, and partially read books. As visitor’s attention moved horizontally along the tabletops, they encountered prints with a light textured quality subtly placed on the walls and hexagon pillars.

    The tables’ design employed semi-rigid joints, unifying the divided aprons and legs. These cantilevered components (leg + apron) were connected at the center, allowing for on-site assembly of the nearly 5-meter-long tables within a short timeframe. Tension ropes countered the forces that might otherwise cause the aprons to tilt inward or the legs to spread outward. To anticipate deflection in the event of accidents (such as a visitor leaning too heavily), the central joint of the tabletop was raised approximately 20mm higher than the edges. The table’s form, resembling an irregular rectangle, resulted from balancing material characteristics with the necessities of the construction process under high tension. The design drew inspiration from Shirai’s insightful study of tofu.

    The tables’ extraordinary span, low height, taut structure, and subtly curved surfaces created a sense of weightlessness throughout the venue. This allowed visitors to metaphorically float through the space, offering them glimpses into “another person’s private world” from a slightly elevated perspective.

    写真家・高野ユリカの個展「秋の日記」の展示デザイン。「秋の日記」は、白井晟一の建築群への眼差しを、白井と親交のあった作家・林芙美子に倣ったフィクショナルな視点と白井の建築と実際に関わった人々のアクチュアルな視点、その双方を織り込みつつ記録・開示する試み。写真とテキスト、映像作品を中心としたインスタレーションで構成された。

    会場は千代田区立日比谷図書文化館の特別展示室。公園や図書館の来訪者がふらりと立ち寄る会場の雰囲気は魅力的だが、補修跡が目立つ壁は作品の背景とするには心もとない。こうした公立の文化施設特有の課題を緩和させるひとつの方針として、テーブルを主たる展示什器とし、卓上のランプを会場の主な光源とした。これは照明箇所を天板に限定することで既存壁・天井の雑多さを目立たなくさせる、というプラクティカルな判断だが、同時に、個人の私的な構想・抗争の場としての「机」をひとつの重要なモチーフとした「秋の日記」の展示状況としてもふさわしいだろう、と考えた。

    会場幅いっぱいにスパンを飛ばしたテーブルを、4台設置した。拡張した「私の机」に写真と日記、ランプ、読みかけの本、石、スケッチ等がレイアウトされ、天板を横滑りしていく観賞のはざまに、壁と柱に配置された軽やかな質感のプリントがふと挟み込まれる。

    二分割した幕板と片方の脚を半剛接合部として一体化させ、片持ちの部材(脚+幕板)同士を中央で繋ぐというアイデアで、5m弱のスパンをもったテーブルを短時間で現場組立するという要件を実現している。幕板が倒れ込み、脚が水平方向に開いてしまう力は引張材として採用したロープで処理している。アクシデント時(観者の転倒など)のたわみを想定し、天板の中央部=片持ち梁の接合部の高さを端部から20mmほど持ち上げている。「不定形な矩形」ともいえるテーブルの形態は、材料の特性とその加工プロセスの必然性を、張り詰めたテンションのなかで均衡させることでもたらされている。こうしたテーブルの設計方針は白井の「豆腐」への鋭い洞察に則っている。 

    低く抑えた高さ、非日常的なスパン、天板の極めて浅い曲線……等々が、会場全体に浮遊感をもたらしている。観者の身体は会場を浮遊し、「他者の私的な場所」を少し高いところから垣間見る。

  • Name  An Autumn Diary (Yurika Kono Solo Exhibition)

    Date  20 SEPT. 2024 - 30 SEPT. 2024

    Type  Exhibition

    Exhibition Design  tandemstudy (Takahiro Ohmura + Kumaya Sato)

    Graphic design  Tetsuya Hoshino

    Table construction  Kiuu Art & Furniture

    Structural engineering  Tomomi Kimura

    Metal working  studio HOHO

    Translation  Gen Machida

    Organizer  Yurika Kono

    Photography  Yurika Kono

     

    Grant  Window Research Institute

Previous
Previous

20

Next
Next

18